جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژاپن با اجرای یک برنامه ۳۰ ساله و تحقیق بر روی نمونه‌هایی از ماهیان خاویاری خزر، در حال تبدیل شدن به یک صادر کننده است و توانسته با رعایت مقررات سخت جهانی در این عرصه، مجوز صادرات خاویار به روسیه را بگیرد.

خاویار

به گزارش ایرنا، سال 1983 زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق نمونه‌هایی از ماهیان خاویاری خزر برای تحقیق و پرورش و همچنین مشابه سازی شرایط زندگی به ژاپن انتقال یافت و شرکت‌های این کشور از سال 2000 موفق به تولید خاویار در حجم کم شدند.

با توسعه این برنامه، اکنون خاویار ژاپن در حال ورود به بازارهای جهانی بر اساس مقررات بین‌المللی بهره برداری از موجودات در حال تهدید و کمیاب معروف به کنوانسیون واشنگتن است که ماهیان خاویاری خزری نیز در این فهرست قرار دارند.

دریای خزر به عنوان بزرگترین پهنه آبی بسته جهان، مرکز تولید و زیست بیش از 90 درصد خاویار و ماهی‌های خاویاری جهان است که با توجه به ارزش صادراتی زیاد آن و رواج بهره برداری غیرقانونی نامتناسب با برنامه‌های تقویت جمعیتی، ماهیان خاویاری در خطر انقراض قرار گرفته‌اند.

قاچاق و صید بی‌رویه، آلودگی آب دریا بر اثر ورود انواع فاضلاب‌ها و آلاینده‌ها سبب شده تا نسل ماهیان خاویاری در معرض خطر جدی قرار گیرد.

بعد از فروپاشی شوروی سابق و از بین رفتن قانون مدون صید ماهیان خاویاری، با اقدام کشورهای تازه استقلال یافته این عرصه تقریبا شاهد هرج و مرج شد بگونه‌ای که دانشمندان اعلام کرده‌اند شمار ماهیان خاویاری طی یک قرن اخیر 90 درصد کاهش یافته است و در صوت ادامه این روند تا 10 سال آینده هیچ ماهی تولیدکننده خاویار در دریای خزر باقی نخواهد ماند.

فیل ماهی یا بلوگا (Huso huso) بزرگترین عضو خانواده ماهی‌های خاویاری خزر است که مرغوب‌ترین خاویار از این گونه استحصال می‌شود و تاس ماهی ایرانی یا قره برون (Acipenser Persicus) نیز از نمونه‌های ارزشمند ماهیان خاویاری خزر به شمار می‌رود.

کد خبر 307636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha